Föreläsningen igår...

Go´morron!

Ännu en härligt kylig morgon... finns det nått härligare än en varm kopp te då? Förutom att ligga kvar i sängen då förstäs ;)

Gårdagens föreläsning om "utegårdsmiljön" på förskolan var mycket intressant! Han visade på att gårdar med mycket natur och naturmaterial ofta gav barnen mer än stora flashiga designade lekställningar... Att få bygga, balancera, leka med vatten och utmana sig själva tror jag är jättebra för barnan! Naturligtvis måste man fördela personalen så att de alltid är nära där tex, vattnet finns så att det inte händer nåt! Men barn behöver få utmaningar och experementera, inte bara fördigtänkta och genomtrygga lösningar tror jag. Skogen är en mycket stor tillgång, som används för sällan på många ställen... Och är den för långt bort, ja då får man väl hämta lite... Gamla grytor och kastruller är många gånger roligare att leka med än nya fina hinkar. Och till sist, det gör väll inget om barnen blir lite blöta och leriga! Det finns ju både tvättmaskin och torkskåp... Huvudsaken är att de inte fryser medan de är ute! De som det blir lite jobbigare för är ju pedagogerna, och vi är ju faktiskt där för barnens skull. Barnen tycker det är skitkul, och skulle de inte tycka det så leker de nmed något annat ;)

Nej, idag kommer jag inte hem förän sent eftersom jag ska på teckenspråkskursen efter jobbet, men ni får ha en bra dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback