Grrrr! :(

Detta kommer inte bli något soligt inlägg... så vill ni bli besparade på mitt dåliga humör -sluta läs nu...!

För en tid sedan ringde jag glatt upp personen på kommunen som man frågar om sina LAS- dagar. (Lagen om anställningskydd. För att ingen ska kunna "utnyttjas" som vikarie hur länge som helst utan att bli fast anställd.) Eftersom jag hade 640 las-dagar innan sommarlovet började och man ska ha typ 720 eller nåt för att bli lasad (Fast anställd på kommunen), var jag helt övertygad om att jag skulle få reda på att jag uppfyllt de dagarna nu när jag ringde igen nästan en termin senare. Men tjii fick jag...

I och med att jag arbetar ca 40% av mina 95% som planeringsresurs har jag inte rätt till några las- dagar utan får något som kallas för ava- dagar, eller vad det nu kallar det istället. Dessa får jag inte lägga ihop med las- dagarna, utan ifall jag ska ha någon glädje av dem ska jag ha 700 nånting av de också.

Jag ifrågasatte och sa att jag jobbat nästan identiskt som innan sommaren och då fick jag mina las- dagar. Tyvärr, ändrade regler... Jaha. Jag har sprungit mellan två olika förskolor och tre olika avdelningar under det här året. Det har det varit värt, dels för att det är jättetrevliga ställen men också för att jag visste att det skulle vara sista terminen som jag behövde oroa och fundera om det fanns jobb. Trodde jag. Fick idag dessutom reda på att det som det ser ut just nu finns ca 57% till mig efter årsskiftet på två av ställena. Känns botten! Jag trivs verkligen med mitt jobb och där jag jobbar!!! Men det finns ingen att vara arg på förutom systemet! Las-reglerna tycker jag lika gärna de kan ta bort, nu när kommunerna hittat en väg att komma runt dem...

Jag skrev ju att jag inte skulle bli för irreterad innan jag visste om det var ett missförstånd... men nu har min chef hjälpt mig och kolla upp det (tack i alla fall, för hjälpen) och det är så rätt och riktigt så. Så nu är jag irriterad! Hade tänkt att baka lite godis till 1:a advent, men har ingen lust. Kanske imorgon...

Ja, ja när jag smält detta blir det nog bra!

Kommentarer
Postat av: Maria Andersson

Stackars... Jag ska själv till AF i morgon, får se vad de kan ställa till med då...

2008-11-26 @ 20:50:57
Postat av: Bettan

Vad tråkigt. Förstår att du blir irriterad. Arbetsmarknaden är ju helt upp och ner och reglerna blir man ju aldrig klok på. Hoppas att det till slut löser sig till det bästa för dig. Kram

2008-11-26 @ 22:08:23
URL: http://bettan82.blogspot.com
Postat av: Karro

Vilka jävlar. Tycker synd om dig. Kram

2008-11-27 @ 18:16:27
URL: http://odessa.webblogg.se/
Postat av: Lovisa

Okej. Godiset går ju alltid hem! :)

2008-11-27 @ 19:35:06
URL: http://caffeineaddict.blogg.se/
Postat av: Malla

Men!!! :( vikken skit!

2008-11-28 @ 23:29:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback