FN- Dagen idag!

Idag är det FN-dagen, och själv tänkte jag "fira" den med att skicka ett brev till mitt fadderbarn i Indien. En liten kille som är sju år och nyss har börjat skolan. ;)



FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna
Artikel 1
"Alla människor äro födda fria och lika i värde och rättigheter. De äro utrustade med förnuft och samvete och böra handla gentemot varandra i en anda av broderskap."

Artikel 2
"Envar är berättigad till alla de fri- och rättigheter, som uttalas i denna förklaring utan åtskillnad av något slag, såsom ras, hudfärg, kön, språk, religion, politisk eller annan uppfattning, nationellt eller socialt ursprung, egendom, börd eller ställning i övrigt.
Ingen åtskillnad må vidare göras på grund av den politiska, juridiska eller internationella ställning, som intages av det land eller område, till vilket en person hör, vare sig detta land eller område är oberoende, står under förvaltarskap, är icke-självstyrande eller är underkastat någon annan begränsning av sin suveränitet."

(Utdrag ur förklaringen)




We are the world.

Beträffande färgade
När jag föds är jag svart
När jag växer upp är jag svart
När jag är i solen är jag svart
När jag är sjuk är jag svart
När jag har feber är jag svart
När jag dör är jag svart

När du föds är du rosa
När du växer blir du vit
När du är i solen blir du röd
När du är sjuk blir du grön
När du har feber blir du gul
  När du dör blir du grå

och du kallar mig färgad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback