Köp en Get!

För en tid sedan läste jag om detta projekt i tidningen Land och plev helt såld. Vad smart, att ingen kommit på det, eller något liknande förut! Jag gick in på deras hemsida och till slut så köpte jag "mig" en Get :) . Har fått höra från mer än en person att jag ju inte kan veta om det verkligen köps någon get för mina pengar osv. och de har de helt rätt i....
......Men jag känner att jag föredrar att tro gott om folk innan jag blir motbevisad, det FINNS faktiskt eldsjälar, och nu ett par månader senare hade jag ändå bara gjort av med den förhållandevis lilla slanten på strunt, så jag saknar dem inte. Så i MIN VÄRLD springer det runt en liten get vid namn sotnos någonstans i Uganda och har det varmt och gott!!!

Lite information:


Det första projektet som startades i Bishozi blev ett getprojekt eftersom det jämfört med andra alternativ verkade enklast och mest ekonomiskt. Kvinnorna är vana vid och kan ta hand om getter, de är inte så dyra att köpa, de kostar lite i drift och de förökar sig bra. Att ha getter är mycket vanligt i Uganda där getkött hör till vardagsmaten. Efter mycket resonerande och funderande föddes den Svenska Get-Banken. Så här fungerar den:

  • "Getter köps" av svenska bidragsgivare och placeras i getbanken som sköts av föreningen Bishozi Women.
  • Varje registrerad getprojektmedlem får i turordning hand om en dräktig get som de lånar från getbanken.
  • När geten får killingar lämnas så småningom alla getter tillbaka till getbanken utom en honkilling som blir deltagarens egen.
  • Alla hongetter som lämnas tillbaka till banken delas ut till nästa projektdeltagare som väntar på en get och hangetterna säljs på marknaden. Ja, alla utom den lyckliga bocken som getbanken har och lånar ut till alla deltagarna vid behov.
  • Inkomsterna går i första hand till getmedicin och till engelsklärarens lön samt till studiematerial. För att få en get måste kvinnorna nämligen gå på kurs i engelska varje lördag.

160 kvinnor går nu på kurserna som startade i februari 2004 och leds av en tillsvidareanställd engelsklärare och 2 föreningsmedlemmar som arbetar ideellt.


Var hamnar getbidragen? Hela bidraget går oavkortat till projektet. En ung, frisk, dräktig get köps på getmarknaden i Uganda. Det går alltid att pruta något och för det som då blir över köps rep och getmedicin. Resten går till en pojke som vallar hem getterna från marknaden.

Vad händer sedan? När kvinnorna i Bishozi har nog med getter för att klara sitt projekt på egen hand så flyttas getbanken till kvinnor i en annan by som behöver starthjälp.

För mer information kontakta Föreningen Bildverkstan i Ödsmål, tel 0703 - 640 812


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback